Welkom bij Stem van de Leerkracht. Onze namen zijn Onno en Steyn Visser. Twee neven die in het onderwijs zijn gerold en daaruit een steeds grotere passie ontwikkelden. Als leerkrachten staan wij nog altijd met plezier voor de klas en verdiepen wij ons graag in onderwijs. Wij zien dan ook hoe mooi het vak kan zijn.
Echter lopen wij ook tegen zaken aan. Werkdruk, bureaucratie, administratie, micromanagende leidinggevenden, afrekenende onderwijsinspectie, onnuttige studiedagen, commerciële onderwijspartijen. Zaken die de gemiddelde leerkracht toch niet vreemd in de oren kunnen klinken. Deze veelheid aan probleemfactoren maakt het soms lastig de vinger op de zere plek te leggen.
Veel onderwijsontwikkelingen/-visies worden aan de tekentafel bedacht met de beste intenties, maar worden vervolgens onvoldoende vertaald naar de daadwerkelijke onderwijspraktijk. Bovendien staan deze bedenkers meestal niet meer voor de klas, maar hebben dat veelal 'ooit' gedaan. Het gevolg: dat het perspectief van de leerkracht wordt ondergesneeuwd en onderworpen aan een shitload beleidsfrutsels.
Waar wij verre van willen wegblijven, is u als leerkracht de les lezen. In de huidige periode waarin het onderwijs voortdurend wordt bekritiseerd door het commentariaat, weten wij als geen ander hoe het voelt als iedereen je komt vertellen hoe het moet. Verschillende onderwijsgoeroes/-vernieuwers, motivational coaches, praktijkvreemde wetenschappers, makkelijk scorende politici .… Breek ons de bek niet open.
Stem van de Leerkracht pretendeert geen platform van experts te zijn die de wijsheid in pacht hebben. We zijn zelf zoekende naar wat werkt en wenselijk is, naar wat de wetenschap en het werkveld zegt, naar wat haalbaar is voor leerkrachten en leerling. Die zoektocht delen we hier openlijk en proberen daarmee ons steentje bij te dragen aan het prachtige vak en het onderwijsveld.
Zal dit makkelijk worden? Nee.
Achten wij het nodig? Ja.

